Joanna Kaczmarczyk nauczycielka SP w Zaleskich
Konspekt lekcji języka polskiego z względnieniem treści historycznych
Temat : Podróż śladami przeszłości . Czas : 90 minut Cele lekcji Uczeń : odczytuje dosłowny i przenośny sens utworu lirycznego , rozpoznaje różnorodne środki stylistyczne i określa ich funkcje , uzasadnia własny sąd , wyraża refleksje , dostrzega związek teraźniejszości z przeszłością , zbiera informacje z różnych źródeł , dokonuje ich selekcji i analizy , łączy wiedzę z różnych dziedzin , wskazuje wybrane miejscowości na mapie , określa ich położenie , redaguje poprawnie kilkuzdaniową wypowiedź .
Metody : pogadanka , heureza , problemowa , praca z tekstem .
Formy pracy : zbiorowa , indywidualna .
Środki dydaktyczne : wiersz W.Szymborskiej “Muzeum” ; zdjęcia , ilustracje , mapa Polski .
PRZEBIEG LEKCJI
1.Przedstawienie celu dwóch jednostek lekcyjnych : - analiza i interpretacja wiersza “Muzeum” , - merytoryczne przygotowanie do wycieczki mającej się odbyć w najbliższym czasie . 2.Wyjaśnienie pojęcia “Muzeum” ; określenie rodzajów i funkcji muzeów . 3.Wysłuchanie wzorowej recytacji wiersza “Muzeum” W.Szymborskiej przygotowanej przez jedną z uczennic . 4.Ciche czytanie ze zrozumieniem . 5.Analiza i interpretacja wiersza - Co znajduje się w muzeum , a czego w nim brakuje ?
( eksponaty muzealne ) życie ........... talerze apetyt obrączki miłość wachlarz wstyd miecz gniew lutnia radość glina szpilka głowa
Wypisywanie czasowników ze zwrotki 4 i 5 np. triumfują chichocze przeczekała zwyciężył Zczym kojarzą się wypisane wyrazy ? ( Z walka ? ) Kto z kim walczy ? ( przedmioty z życiem ) 6.Zapis tematu lekcji w zeszytach . 7.Okreslenie funkcji użytych w wierszu środków stylistycznych . 8.Sformułowanie wniosku i zapisanie go w zeszycie .
W wierszu “Muzeum” W.Szymborskiej podmiot liryczny stwierdza , że muzeum to miejsce , w którym rzeczy martwe ( eksponaty ) wygrywają walkę w czasie z życiem ludzkim .
9.Planowanie trasy wycieczki : wskazywanie na mapie wybranej miejscowości , określenie położenia . Przygotowani wcześniej uczniowie przewodnicy opowiadają o odwiedzanym mieście . “Jestem przewodnikiem po Biskupinie ...” Nastepnie wymieniona jest nazwa “Gniezno” , “Toruń” , “Golub – Dobrzyń” , “Ciechocinek” . Kolejni uczniowie przekazują ciekawostki kolegom . 10.Uczniowie układają po dwa zdania dotyczące omówionych miejsc . 11.Refleksja . Podsumowanie lekcji . Ocena pracy uczniów . 12.Praca domowa : Namaluje 5 elementów , które kojarzą mi się z odwiedzanymi miastami . |